TIJDBESTEDINGONDERZOEK


Tot 2012 voerde SPOT iedere twee jaar onderzoek uit naar de tijdbesteding van consumenten: het Tijdbestedingonderzoek (TBO). TBO is een toonaangevend onderzoek waarin de tijdbesteding van de Nederlandse consument in kaart wordt gebracht. Extra aandacht gaat uit naar de tijd die consumenten besteden aan de consumptie van de verschillende media.

 

Op 19 juni heeft SPOT de resultaten gepubliceerd van de vierde editie van het TBO. De resultaten kun je downloaden onder aan deze pagina. Maar je kunt zelf ook analyses draaien op onze online tool. Hoe je dat kunt lees je ook onderaan deze pagina.

 

 

HIGHLIGHTS TIJDBESTEDINGSONDERZOEK 2012

 

TV domineert nog altijd de totale mediatijd
Televisiekijken is verreweg het grootste medium met 36% van de mediatijd, gevolgd door internet met 24% en radio met 22%. Van de totale tijd besteed aan media, bijna 7 uur per dag, wordt ruim twee en half uur gebruikt voor TV kijken (150 minuten). Voor internetten gebruikt men 99 minuten en naar de radio luistert men gedurende 92 minuten per dag. Dat is de duidelijke top drie in de mediatijd.

 

Meer multitasking bij mediaconsumptie
Iets meer dan een kwart van alle mediatijd (25,7%) bestaat uit consumptie van meerdere media tegelijkertijd. Dat is meer dan in 2010, toen werd 19% van de mediatijd door meerdere mediumtypen tegelijkertijd ingenomen. Het aandeel multitasking bij media verschilt sterk per mediumtype.

 

TV-kijken is het medium met het grootste aandeel singletasking mediatijd
TV is het medium dat het meest van alle media als singletasking activiteit wordt uitgevoerd. 66% Van de totale kijktijd wordt exclusief besteed aan de televisie, dus zonder een nevenactiviteit ernaast. Er wordt dus met veel aandacht TV gekeken.

 

Het “Nieuwe Kijken” is nog relatief klein, maar binnen bepaalde subgroepen groot
Het nieuwe TV-kijken op devices anders dan via het reguliere televisiescherm is gemeten in bereik en aantal minuten per dag nog erg klein te noemen. Binnen subgroepen zijn de nieuwe ontwikkelingen echter veel prominenter aanwezig. Neem bijvoorbeeld het kijken naar online video. Kijkt Nederland 20-65 jaar gemiddeld 4 minuten per dag naar online video, 20-29 jarigen (thuiswonend) kijken er 24 minuten per dag naar. Deze groep kijkt met gemiddeld 13 minuten per dag ook veel naar Uitzending Gemist e.d..

 

 

NALEZEN

De resultaten van het Tijdbestedingonderzoek zijn in verschillende vormen beschikbaar. Naast een online versie van het bekende TBO boekje kun je hieronder onze presentaties en tabellen met uitkomsten bekijken en downloaden. Ook vind je hier de onderzoeksverantwoording en de vragenlijst van TBO 2012.

 

• Presentatie in Tijdbesteding, uitkomsten TBO juni 2012
• Tabellen Tijd en Bereik naar socio-demografische kenmerken en leefstijl
• Onderzoekverantwoording TBO 2012 (methode, vragenlijst, weging, etc.)
• Boekje Alles over tijd 2006
• Boekje Alles over tijd 2008
• Boekje Alles over tijd 2010
• Boekje alles over tijd 2012


ZELF ANALYSEREN


 
De resultaten van TBO 2012 zijn door het onderzoekbureau No Ties verwerkt in een online tool, die uit drie modules bestaat. Via onderstaande links kun je toegang tot de tool krijgen. Je hoeft hiervoor niets te installeren. Let op dat je in de 2012 versie van de tool niet meer hoeft te wachten op de resultaten. Deze worden gemaild naar het opgegeven mail adres. Je kunt direct een volgende analyse opstarten.

 

• http://local.noties.nl/spottime12  : totale tijd besteed aan activiteiten plus enkele tijdvakken
• http://local.noties.nl/spottask12  : multitasking, tot maximaal vijf activiteiten die naast de gekozen activiteit worden gedaan.
• http://local.noties.nl/spot5min12 : verdeling van de tijd over de dag per 5 minuten

 

Naast onze eigen bestanden en de online tool zijn de resultaten van de onderzoeken van 2010 en 2012 ook beschikbaar in de TBO Reporter software van GfK Adware. Wil je meer informatie over al deze opties, stuur dan een mail naar spot@spot.nl.


TV en Twitter: de kracht van hoge betrokkenheid
Lees meer >>

ioc thmb

IOC kent alle TV en multi platform broadcast rechten toe aan Discovery & Eurosport voor de Olympische spelen van 2018-2024
Lees meer >>

Verfrissende nieuwe creatieve reclames op het Commercial Prikbord
Lees meer >>

Doc2 uitzending Satudarah - One Blood, winnaar Gfk Twitter TV ratings week 26
Lees meer >>

SPOT en iMMovator organiseren tour over IBC broadcast beurs
Lees meer >>

Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV in 2014
Lees meer >>

Videoverslag SPOT Expertsessie Targetted TV Advertising 12 mei
Lees meer >>

marketshare thmb

TV blijft meest effectieve reclamemedium. Voornaamste resultaten van MarketShare onderzoek
Lees meer >>

tipweb thmb

SPOT introduceert TIP Web voor bekijken TV campagnes
Lees meer >>